ایران را با این وبلاگ سفر کنین

بایگانی
  • ۰
  • ۰

فیرووزه

ما ایرانیان رابطه بسیار نزدیکی با دو چیز داریم: یکی سوغات و دیگری فیروزه. در هر مسافرتی که به هر جای این سرزمین می­‌رویم همیشه سوغات یک تحفه ارزشمند برای کسانی است که دوستشان داریم. در این میان سنگ فیروزه نیشابور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. اهمیت این سنگ زینتی در فرهنگ و جامعه ایرانی به گونه­‌ای است که کمتر خانه و خانواده­‌ای را می­‌توان یافت که در میان جواهرات یا انگشتر­های خود تکه­‌ای از این سنگ زیبا و ارزشمند را نداشته باشند.



اگر در تعطیلات پیش رو به یکی از آژانس­‌های مسافرتی مراجعه کردید و یک تور مشهد را برای خانواده خود رزرو کردید قطعا باید آمادگی آن را داشته باشید تا با یکی از زیباترین سوغات ایران که به وفور در مشهد مقدس یافت می­‌شود روبه‌رو شوید و یکی از آن­ها را به عنوان یادگاری یا هدیه با خود به ارمغان بیاورید.



سنگ فیروزه یکی از قدیمی­‌ترین سنگ­‌های زینتی است که در جامعه و فرهنگ ایرانی استفاده می‌­شود. از نظر تاریخی قدمت استفاده از این سنگ به عنوان یک جواهر به دوران پیش از اسلام باز می­‌گردد. در آن دوران بسیاری از پادشاهان، فرمانداران محلی، فرماندهان لشگر و اشراف از این سنگ زینتی برای تزیین جواهراتی نظیر تاج­‌های سلطنتی، انگشتر و یا حتی هدایایی که به مهمانان یا میزبانان خود می­‌دادند استفاده می­‌کردند.



پس از گسترش اسلام دامنه استفاده از این سنگ تزیینی رشد بسیاری یافت و رفته رفته به یکی از تزیینات مجاز و زیبا در انگشتر­های افراد تبدیل شد. در این قرن‌های متمادی محبوبیت و استفاده از سنگ فیروزه به قدری گسترش یافته است که بسیاری از شهروندان ایران از آن در یکی از تزئینات خود نظیر دستبند، انگشتر یا گردبند استفاده می­‌کنند.



امروزه این سنگ بسیار زیبا در اندازه­‌ها و شکل­‌های بسیار متفاوتی در بسیاری از شهرهای ایران و جواهر فروشی­‌های آنان در دسترس است. با این حال مرکز اصلی سنگ فیروزه ایران شهر نیشابور و مهم­‌ترین بازار آن کارگاه­‌ها و فروشگاه­‌های جواهرات شهر مشهد مقدس است. بخشی از کسانی که به شهر مشهد یا نیشابور سفر می­‌کنند به سنگ­‌های فیروزه برش خورده و صیقلی علاقه بسیاری دارند و با خرید آن­ها سعی می­‌کنند به تزئین جواهراتی نظیر طلا، نقره یا پلاتینیوم بپردازند.



 با این حال برای بسیاری دیگر این سنگ به یک جاذبه گردشگری متمایز تبدیل می‌­شود: آنان در تور مشهد خود همانند شکارچیانی قهار به دنبال سنگ­‌های فیروزه طبیعی و برش نخورده­ می­­‌گردند تا از آن به صورت طبیعی برای دکوراسین خانه یا محل کار خود استفاده کنند.



امروزه یکی از مهم­ترین جاذبه­‌های گردشگری مشهد که کمتر به آن توجه می­‌شود فروشگاه­‌هایی است که سعی دارند با استفاده از هنر جواهرسازی خود به فرآوری این سنگ قیمتی بپردازند و آن را در اندازه­‌ها و طرح­‌های مختلف به طرفداران سنگ فیروزه عرضه کنند. پیشنهاد ما به شما این است که در طول تور مشهد خود حتما سری به فروشگاه­‌هایی که به عرضه سنگ فیروزه می‌­پردازند بزنید، از کارگاه­‌های تراش و ساخت نگین فیروزه­‌ای بازدید کنید و از این جاذبه گردشگری بی­‌نظیر برای غنا بخشیدن به تجربه سفر خود نهایت استفاده را بکنید.



اگر طرفدار کمی هیجان هم باشید ما یک پیشنهاد دوم نیز برای شما داریم: می‌­توانید بخشی از زمان تور مشهد خود را به سفر به شهر نیشابور اختصاص دهید و به روستای معدن علیا در شهرستان بزغان سر بزنید.



این روستا برای بیش از 2 هزار سال است که به مهم­ترین منبع تامین­‌کننده سنگ فیروزه ایران و جهان تبدیل شده است و محصولات آن در بسیاری از بازارهای طلا و جواهر ایران به فروش می­‌رسد. به یقین تور مسافرتی شما به مشهد و شهر نیشابور با سفر به این معدن بسیار قدیمی و اعجاب‌انگیز کامل خواهد شد. پیشنهاد می­‌کنیم که اگر در تور مشهد خود زمان کافی دارید این تجربه هیجان‌انگیز را هرگز از دست ندهید.

  • ۹۷/۱۰/۲۰
  • نگار استادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی