ایران را با این وبلاگ سفر کنین

بایگانی
  • ۰
  • ۰

فیروزه، سنگی زیبا در طیف‌های رنگی آبی تا سبز .

فیروزه سنگی اصیل و معدنی می باشد، که چشم‌ها را روشنایی بخشیده، بدی‌ها را دور کرده و فواید فراوانی برای آن ذکر شده فیروزه سنگی است که در عین هیبت و شکوه، مظهر خلوص و پاکی، افتادگی و تواضع و چشم امید به الطاف الهی است

طیف رنگی فیروزه از آبی روشن به سبز تیره ختم می‌شود. هرچه رنگ آن به آبی پر رنگ نزدیک تر شود، کیفیت بالاتری دارد و هرچه رنگ آن به سبز متمایل شود از کیفیت آن کاسته می‌شود 
این سنگ زیبا در شرایط مختلف از مالک خود محافظت کرده و در عین حال خود سنگ نیز نیاز به نگهداری دارد 
در اصطلاح به فیروزه سنگ زنده می گویند 
چرا که اگر شرایط نگهداری آن درست رعایت نشود، کم کم کیفیت خود را از دست داده و در اصطلاح می‌میرد 
اگر فیروزه در مدت زمان طولانی با آن‌ها در تماس باشد، صدمه خواهد دید و رنگ آن عوض می‌شود 
نکته مهم اینکه اگر فیروزه در اثر تماس با مواد شیمیایی صدمه ببیند و رنگ آن تغییر کند، دیگر قابل برگشت نبوده.
فیروزه در برابر بعضی از مواد شیمیایی حساس بوده که باید از آن‌ها دور بماند 
-چربی ها
-اسیدها
-انواع عطر و ادکلن
-عرق بدن هم میتواند برای نگین فیروزه مضر باشد
-انواع کرم‌های آرایشی و . . . برای فیروزه مضر هستند 
در حالت کلی اگر از فیروزه استفاده می کنید، بهتر است برای نظافت آن و همچنین شارژ سنگ، هر روز که دستان خود را می‌شویید، روی نگین فیروزه خود نیز آب ریخته و دست بکشید تا اگر احتمالا مواد مضر با سطح آن برخورد کرده، به طور کامل برطرف شود.

برای استفاده از این سنگ رعایت چند نکته ساده کافیست تا از خواص بیشمار آن بهره مند شوید. 
به همین سادگی، شما هم می‌توانید مثل من از نگین فیروزه استفاده کنید و زیبایی آن را به جذابیت خود اضافه کرده و از بینهایت خواص مثبت آن بهره مند شوید
نگهداری سنگ فیروزه
مهم‌ترین خطری که فیروزه را تهدید می‌کند ایجاد خراش روی سنگ فیروزه و نفوذ مواد اسیدی و قلیایی به این سنگ می باشد.
سنگ فیروزره هر چه قدر خوش رنگ و گران قیمت باشد باز هم باید تحت شرایط خاصی نگهداری شود. تا دچار آسیب نشود. در زمان استفاده باید مراقب بود تا این سنگ زیبا در معرض مواد قلیایی و اسیدی غلیظ قرار نگیرد.
تمیز کردن و به‌سازی شامل واکس زدن برای طول عمر فیروزه مفید است.
فیروزه به جهت سست بودن دارای خلل و فُرَج های زیادی می باشد. موادی که دارای غلظت و پایداری هستند و زمان زیادی لازم دارند تا شسته شوند مثل:وایتکس،عطر،ادکلن،کرم های آرایشی،روغن و… که روی سنگ باقی می مانندازحفره های ملکولی وارد فیروزه شده و به مرور به آن آسیب می رسانند. عمده ترین آسیب،تغییر رنگ فیروزه از آبی روشن به سبز بد رنگ است.که در این حالت دیگر فیروزه به حالت اول خود باز نمی گردد. و به آن فیروزه مرده میگویند.
بعضی اوقات فیروزه را داخل آب قرار می دهند تا رنگ زیباتری بگیرد که صحیح است و باعث روشن شدن رنگ فیروزه می شود.ولی حدود بیست ساعت که در معرض هوا قرار گیرد رطوبت خود را از دست می دهد و خشک می شود و به رنگ اول باز می گردد. در بعضی از مواقع هم دیده می شود فیروزه های گران قیمت را که داخل آب قرار داده اند. بعد ازخشک شدن یک خط زردرنگ دور و حاشیه آن ایجاد می شود که هرگز پاک نشده و قطعا به از ارزش فیروزه کاسته می شود.


موارد کابردی نگهداری سنگ فیروزه

• پیشنهاد می شود که هرگز فیروزه را داخل آب نگذارید.

• هرگز فیروزه را در معرض حرارت زیاد قرار ندهید بعضی اوقات برای خشک کردن فیروزه آن را کنار کتری،سماور،بخاری و یا سشوار قرار می دهند که اشتباه است و ممکن است به فیروزه آسیب جدی وارد کند.فقط کافی است آن را در یک محل خشک و گرم قرار دهید.
• هرگز مواد شوینده و تمیز کننده قوی به فیروزه نزنید موادی چون وایتکس وآنزیم های پاک کننده
• هنگامی که با صابون یا مایع شستشو، دست ها را می شویید حتما انگشتر فیروره را از انگشت خارج نمایید و آن را خشک کنید و همچنین مراقب باشید کف صابون در پشت فیروزه باقی نمانده باشد.
• اگر قرار است برای مدت طولانی از زیورآلات فیروزه خود استفاده نکنید بهتر آن است که فیروزه را داخل پنبه یا خاک اره قرار داده در یک سلفون پیچیده وحتی داخل سلفون را نیز مکیده و از هوا خالی کنید تا فیروزه در معرض هوا هم قرار نگیرد.
فیروزه نیشابوری اگر در شرایط مناسب نگهداری شود هرگز خراب،فاسد و چرب نمی شود.اما فیروزه های آمریکایی در برخی از موارد از فیروزه نیشابوری هم خوش رنگ تر می شود که درصورت نگهداری ناصحیح ممکن است بعد از مدتی ترک ترک شده و خط های سفید رنگی روی آن ظاهر می شودکه نشان دهنده فساد فیروزه است.

تمیز کردن سنگ فیروزه

سنگ فیروزه از جمله سنگ‌هایی زینتی و با ارزش است که به علت خلل و فرج‌های زیادی که درون آن وجود دارد، نباید آن را با آب ‌شست. بهتر است آن را با پارچه‌های نخی نرم و تمیز و یا چرم جلا دهید.

کانی فیروزه به راحتی کثیف و گرد آلوده می‌شود. بازدم بر آن اثر نامطلوب دارد. چناچه مدت زیادی در آب بماند جلای آن کاهش می‌یابد. اگر چربی یا روغن بر سطح فیروزه مالیده شود، خلل و فرج را پر کرده و به تدریج گرد و غبار موجود در هوا بوسیله ذرات چربی جذب شده و جلای فیروزه را از بین می‌برد. چنان‌چه اثر نفوذی ذرات روغن عمیق باشد، ممکن است کانی خاصیت جلاپذیری و صیقل مجدد را هم از دست بدهد.
سطح شکل فیروزه صدفی است. فیروزه در شعله حرارت تیره رنگ می‌شود و رنگ شعله را به علت وجود مس، سبز یا آبی می‌کند. اگر فیروزه را در لوله بسته قرار داده، حرارت زیادی به آن بدهیم آب تبلور فیروزه جدا شده، اثر آن بر دیواره لوله آزمایش ظاهر می‌شود و کانی به تیرگی می‌گراید.
مرحله به سازی فیروزه فیروزه‌ها جواهرات نسبتا" نرم و کاملا" حساس می باشند. بدین معنی که رنگ فیروزه می‌تواند در طی استفاده کم‌رنگ شود. به همین دلیل امروزه حتی برای فیروزه‌هایی با کیفیت عالی یک مرحله به‌سازی شامل واکس زدن در نظر گرفته می‌شود. عمل واکس زدن باعث می‌شود تا ضمن افزایش سختی و در نتیجه افزایش دوام کانی، از محو شدن رنگ فیروزه به مرور زمان نیز جلوگیری شود. واکس فیروزه یک‌نوع رزین مصنوعی است که طی روشی خاص با فرو بردن فیروزه در آن صورت می‌گیرد. امروزه اکثر فیروزه‌ها با این روش به‌سازی می‌شوند که این عمل حتی باعث افزایش قیمت و ارزش فیروزه می‌شود.


goharafshan.com

  • ۹۷/۱۰/۱۴
  • نگار استادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی