ایران را با این وبلاگ سفر کنین

بایگانی
  • ۰
  • ۰

سنگ فیروزه turquoise از نظر کانی شناسی،فسفات آلومینیم است.یک سنگ stone آهکی با مقاومتی حدود ۶-۵ ،سنگ نسبتاً سستی است. این سنگ با اسید (هیدروژن کلراید)واکنش می دهد و حل می شود.فیروزه طیف رنگی از آبی روشن تا سبز را شامل می شودو در کشور هایی مثل آمریکا،مکزیک و مصر هم یافت می شود.Pierre turquin 

بهترین نوع سنگ فیروزه ی اصل  Turquoise gemstone،از معادن شهر نیشابور ایران استخراج می شود که به علت رنگ آبی خاصی که دارد نسبت به فیروزه های سایر نقاط جهان متمایز است;(فیروزه نیشابور)   


بخوانید:تشخیص فیروزه نیشابور  Detection of Turquoise Neyshabur 


به غیر از رنگ که یک امتیاز است از استحکام بیشتری هم برخوردار است.مخصوصاً فیروزه هایی که پشت آن ها سیاه رنگ است که باعث عمر طولانی ویژه ای می شود.

نگهداری فیروزه  Turquoise maintenance

سنگ فیروزه هر چه قدر هم که خوش رنگ و گران قیمت باشد باز هم باید تحت شرایط خاصی نگهداری شود.هرچه فیروزه گران تر و ارزشمند تر،نگهداری از آن دقت بیشتری می طلبد تا دچار آسیب نشود. در زمان استفاده باید مراقب بود تا این سنگ زیبا در معرض مواد اسیدی و قلیایی غلیظ قرار نگیرد.


بیشتر بخوانید :  چگونه فیروزه اصل نیشابور را تشخیص دهیم؟  Turquoise gemstone

 


چگونه از فیروزه نگهداری کنیم؟  Turquoise maintenance

فیروزه تراشی Turquoise و فیروزه به جهت سست بودن دارای خلل و فُرَج های زیادی است.موادی که دارای غلظت و پایداری هستند و زمان زیادی لازم دارند تا شسته شوند مثل:وایتکس،عطر،ادکلن،کرم های آرایشی،روغن و… که روی سنگ باقی می مانندازحفره های ملکولی وارد فیروزه شده و به آن آسیب می زنند.عمده ترین آسیب،تغییر رنگ فیروزه از آبی روشن به سبز بد رنگ است.که در این حالت دیگر فیروزه به حالت اول خود باز نمی گردد.


بیشتر بخوانید :  چگونه فیروزه را شارژکنیم؟  Turquoise charge


برای تمیز کردن سنگ فیروزه Cleaning turquoise stone   بعضی اوقات فیروزه را داخل آب قرار می دهند تا رنگ زیباتری پیداکندکه صحیح است و باعث روشن شدن رنگ فیروزه می شود.ولی حدود بیست ساعت که در معرض هوا قرار گیرد رطوبت خود را از دست می دهد و خشک می شود و به رنگ اول باز می گردد.در بعضی از مواقع هم دیده می شود فیروزه های گران قیمت را که داخل آب قرار داده اند.بعد ازخشک شدن یک خط زردرنگ در دور و حاشیه آن ایجاد شده که هرگز پاک نمی شود و قطعا به ارزش فیروزه لطمه می زند.



نحوه نگهداری سنگ فیروزه  Turquoise maintenance

  • پیشنهاد می شود که هرگز فیروزه را داخل آب قرار ندهید.
  • هرگز فیروزه را در معرض حرارت زیاد قرار ندهیدبعضی اوقات برای خشک کردن فیروزه آن را کنار کتری،سماور،بخاری و یا سشوار قرار می دهند که اشتباه است و ممکن است به فیروزه آسیب جدی وارد کند.فقط کافی است آن را در یک محل خشک و گرم مثل کنار یک لامپ مهتابی برای حدود ۲۴ ساعت نگه دارید.
  • هرگز مواد شوینده و تمیز کننده قوی به فیروزه نزنید موادی مثل وایتکس وآنزیم های پاک کننده
  • هنگامی که با صابون یا مایع شستشو،دست ها را می شویید حتما انگشتر فیروره را از انگشت خارج کنید آن را خشک کنید و مراقب باشید تا کف صابون در پشت فیروزه باقی نمانده باشد.
  • اگر قرار است برای مدت طولانی از زیور آلات فیروزه خود استفاده نکنید بهتر است آن را داخل پنبه یا خاک اره قرار داده در یک سلفون پیچیده وحتی داخل سلفون را نیز مکیده و از هوا خالی کنید تا فیروزه در معرض هوا هم قرار نگیرد.

انگشتر فیروزه اصل نیشابوری اگر در شرایط مناسب نگهداری شود هرگز خراب،فاسد و چرب نمی شود.اما فیروزه های آمریکایی در برخی از موارد از فیروزه نیشابوری هم خوش رنگ تر می شود که ولی بعد از مدتی ترک ترک شده و خط های سفید رنگی روی آن ظاهر می شودکه نشان دهنده فساد فیروزه است.

دانستنی های معنوی و خواص درمانی سنگ فیروزه 

فیروزه در نزد مسلمانان در همه کشور های اسلامی سنگی ارزشمند است و تمام مسلمانان علاقه دارند تا یک قطعه فیروزه را در روی انگشتر یا گردن آویز خو داشته باشند.در روایات آمده که معصومین سلام الله علیها هم به استفاده از فیروزه سفارش فرموده اند و حتی سفارش شده که بعضی از ادعیه هم روی فیروزه حکاکی شود و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ آبی فیروزه بسیار آرامش بخش است و می توان بدون خستگی مدت ها روی آن خیره شد و از رنگ منحصر به فردآن لذت بصری برد.رنگ آبی آن نشان از صلح،دوستی و آرامش است و مظهر قدرت و عشق می باشد. از خواص دیگر فیروزه که زیاد درباره آن صحبت شده، این است که این سنگ در تنظیم فشار خون،تنظیم ضربان قلب مفید است. استفاده از آن برای از بین بردن اضطراب و استرس سفارش شده است. نگاه کردن به آن قوه بینائی را افزایش می دهد و حتی سفارش شده که سرمه آن تهیه شود و در اطراف چشم قرار گیرد.

یک قطعه فیروزه خوش رنگ بخرید و خوب از آن نگهداری کنید و همیشه به آن نگاه کنید.مخصوصاًزیر نور مهتاب از رنگ زیبای آن لذت ببرید.

بهترین سنگ فیروزه در ایران و در شهر نیشابور یافت میشود و شهرت جهانی دارد که  بهترین سوغات مشهد و سوغات مشهد نیز شناخته می شود.روشهای گوناگونی برای تشخیص سنگ فیروزه اصل وجود دارد. مطالعه لینک زیر در این زمینه میتواند به شما کمک کند.


بیشتر بخوانید :با هنرهای دستی مشهد آشنا شوید  Arts and Crafts

بیشتر بخوانید : خواص سنگ فیروزه  Turquoise stone properties

بیشتر بخوانید : صنایع دستی خراسان رضوی  Arts and Crafts

noghresazan.org

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی