ایران را با این وبلاگ سفر کنین

بایگانی
  • ۰
  • ۰

شهرداری شهر مشهد نرم‌افزار واقعیت افزوده‌ای با نام «کجا» تولید کرده‌ است که می‌تواند یاری‌گر مسافران باشد. با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده می‌توانید اطلاعاتی بیش از اطلاعات حواس پنجگانه خود از محیط پیرامون‌تان کسب کنید. این نرم‌افزار در جهت شناسایی محیط شهر مشهد به زائرین و مجاورین خدمت می‌رساند.

اطلاعات خرید بلیط مراکز فرهنگی

بسیاری از هنرمندان کشور اصلیتی مشهدی دارند؛ از استاد شجریان گرفته تا داریوش ارجمند و رضا کیانیان. بنابراین هنر و فرهنگ برای مردمان این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر اهل تئاتر یا سینما هستید، می‌توانید در مدت اقامت‌تان در شهر مشهد از این تفریحات فرهنگی استفاده کنید. پردیس سینمایی هویزه و سینما آفریقا برای تماشای فیلم بهترین انتخاب هستند. همچنین سالن‌های نمایش شمایل و امام رضا(ع) میزبان دوستداران تئاتر خواهند بود.

آرامگاه فردوسی

در کنار سینما و تئاتر، مشهد موزه‌های زیبایی دارد. بزرگترین موزه‌ی شهر مشهد، موزه‌ی آستان قدس رضوی واقع در حرم مطهر است. مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی با بیش از یک میلیون بازدیدکننده در سال، یکی از بزرگترین و غنی‌ترین موزه‌های ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت موزه‌های آستان قدس سر بزنید.

اطلاعات مراکز تفریحی و گردشگری

شهر مشهد تعداد زیادی مرکز گردشگری تاریخی دارد. نقاط دیدنی شهر مشهد به قدری زیاد است که باید در مقاله‌ای جداگانه به بررسی آنها بپردازیم. در ادامه مهم ترین آنها را باهم مرور می کنیم.

حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم امام رضا

بدون شک، حرم مطهر امام رضا (ع) اولین و مهم‌ترین مرکز گردشگری شهر مشهد است. در حقیقت شهر مشهد به واسطه‌ی حضور امام هشتم به مشهد امروزی تبدیل شده‌ است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، حرم علی‌ابن موسی الرضا (ع) درنیمه‌ی شرقی شهر قرار دارد. زائران حضرت می‌توانند با تاکسی یا اتوبوس به حرم مطهر دسترسی داشته باشند. همچنین با خطوط مترو می‌توان در ایستگاه میدان بسیج پیاده شد و پس از آن از طریق خیابان امام رضا به حرم مشرف شد.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی

مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر مشهد، در مسیری منشعب از راه عمومی مشهد به کلات نادری، نزدیک به شهر تاریخی طابران و بقعه‌ی تاریخی هارونیه قرار دارد. روستای پاژ، زادگاه فردوسی، که امروزه فاز نامیده می‌شود در ۲۸ کیلومتری شرق آرامگاه فردوسی قرار دارد. هرچند از جاده‌‌ی کناری آرامگاه فردوسی در توس نیز می‌توان با طی مسافتی حدود شش کیلومتر، به‌شکل غیرمستقیم به این روستا رسید.

آرامگاه نادر شاه

آرامگاه نادرشاه

آرامگاه نادرشاه بنایی است در مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌ است. ساختمان آرامگاه نادر شاه از قسمت مرکزی که محل تدفین نادرشاه است و دو تالار موزه تشکیل شده‌ است که یکی از آن‌ها موزه اسلحه دوره‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش می‌دهد. آرامگاه کنونی نادرشاه در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا واقع شده‌ است که پس از آرامگاه امام رضا (ع)، مهم‌ترین مکان گردشگری و تاریخی داخل شهر مشهد تلقی می‌شود. این بنا در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته شده‌ است. آرامگاه شامل سکویی دوازده پله‌ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه‌ است.

خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع

مقبره خواجه ربیع مربوط به دوره صفوی است و در انتهای خیابان خواجه ربیع مشهد واقع شده‌ است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره‌ی ثبت ۱۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا به توصیه‌ی شیخ بهایی توسط شاه عباس صفوی در نیمه اول قرن هجری ساخته شده است.

خواجه ربیع در سال‌های پایانی عمرش ساکن شهر نوغان (مرکز ولایت توس در آن زمان) شد و بالاخره در سال ۶۳ ه‍. ق درگذشت و در یک فرسنگی شمال نوغان دفن شد. مشهور است که امام  رضا (ع) هنگام سفر به خراسان در سال‌های ۲۰۰ تا ۲۰۳ ه‍. ق قبر خواجه را زیارت کرده‌ است.

خواجه اباصلت

آرامگاه خواجه اباصلت

ابوصلت عبدالسلام بن صالح حجازی هروی  مشهور به خواجه اباصلت، اهل هرات (یکی از ولایات افغانستان) یکی از یاران امام رضا (ع) بود و کتاب وفاه‌الرضا را تالیف کرده است. او یکی از نزدیک‌ترین یاران امام رضا (ع) بود و نزد وی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. وی در ۱۷ شوال سال ۲۰۷ هجری قمری (۴ سال پس از امام رضا (ع)) در خراسان درگذشت. آرامگاه خواجه اباصلت در جنوب شرقی و در ۱۴ کیلومتری شهر  مشهد واقع است. بنای اصلی بقعه چهار ضلعی است و از هر سو به وسیله‌ی چهار در به بیرون مرتبط می‌شود. تزئینات کاشی هفت رنگ، دو رواق مستطیلی شکل و آینه‌کاری‌های این بنا زیبا و دیدنی است.

طرقبه و شاندیز

طرقبه

منطقه‌ی تفریحی طرقبه و شاندیز که در غرب شهر مشهد واقع شده‌، یک مکان بسیار مناسب برای گذراندن یک روز زیبا همراه با خانواده و لذت بردن از طبیعت است. ارتفاعات سرسبز و چشم‌اندازهای زیبای روستاهای این منطقه، هر مسافری را به سوی خودش می‌کشد. در کنار زیبایی‌های طبیعی، این منطقه رستوران‌های زبان‌زدی نیز دارد. خواستگاه شیشلیک شاندیز را می‌توانید در رستوران‌های این منظقه جستجو کنید. در اطراف شهر مشهد غارها و دریاچه‌های بسیار زیبایی وجود دارد که در مقالاتی جداگانه باید به آنها پرداخت.

پارک های آبی

پارک آبی مشهد

چهار پارک آبی بزرگ در شهر مشهد میزبان مشتاقان ورزش‌های آبی است. اولین پارک آبی با نام سرزمین موج‌های آبی در انتهای خیابان اندیشه تاسیس شد. دومین آن‌ها با نام پارک ساحلی آفتاب در انتهای خیابان خیام شمالی جای گرفته است. پس از آن پارک آبی ایرانیان در بلوار حجاب ساخته شد و در نهایت سرزمین موج‌های خروشان در ابتدای جاده‌ی شاندیز بنا شد. اگر تمایل به حضور در پارک‌های آبی دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت هر پارک، بلیط آن را با تخفیف‌های ویژه تهیه کنید و سپس برای مراجعه به پارک آبی برنامه‌ریزی کنید.

پارک های داخل شهر

داخل شهر مشهد پارک بزرگ ملت واقع در میدان آزادی و پارک کوهسنگی در کنار میدان تلوزیون، می‌تواند مکان‌های مناسبی برای تفریح و لذت بردن از طبیعت باشد. شهربازی بزرگ پارک ملت نیز ساعاتی پر از هیجان را برایتان به ارمغان می‌آورد. در حاشیه شهر، باغ وکیل‌آباد با تنوع مناسب و مناظری چشم نواز انتخاب خوبی است. در کنار باغ، باغ وحش وکیل‌آباد قرار دارد که لحظات مفرحی را برای زائران فراهم می‌کند.

امیدواریم که راهنمای سفر مشهد برای شما همراهان همیشگی کجارو مفید بوده باشد. اگر اطلاعات بهتری در مورد شهر مشهد دارید، می‌توانید در بخش نظرات دیگران را نیز از آن‌ها آگاه کنید.

  • ۹۷/۰۸/۲۱
  • نگار استادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی